Gjennomføringen skjer i klasserommet. Umiddelbart etter at eleven har svart på spørsmålene, får han/hun opp sin komplette rapport med scorer og anbefalinger. Les mer her om konseptet.
Det er utviklet en strukturert gjennomførings metodikk som hjelper lærerne i hele prosessen fram til en vellykket gjennomføring. Skolen avgjør selv om elevene gjør kartleggingen i samme avgrensede tidsrom, eksempelvis samme dag eller uke, eller om man ønsker å koble det til tidspunkt for relevant undervisning i løpet av skoleåret. Tidsbruk pr. elev er ca 20 minutter. Skolen og klassene får sine kollektive rapporter kort tid etter gjennomføringen. Disse resultatene kan være nyttige å diskutere med elevene i ulike fag og kompetansemål i læreplanene. Det finnes også en spesialvariant hvor helsesykepleier kan få tilgang til resultatene der «Min Livsstil» brukes som en del av helsesamtalen, som oftest på 8. trinnet.
Lærerne kan selv ta ut klasserapporter umiddelbart etter at elevene er ferdig med gjennomføringen. Klasserapportene er nyttige i dialog med elevene om samfunnsutfordringer som søvn, aktivitet m.m.