«Min Livsstil – kommune» er utviklet i samarbeid med kommuner, fylkeskommuner og en rekke fagmiljøer innen helse og livsstil. E-helse verktøyet «Min Livsstil – kommune» bidrar til både å forbedre, forenkle og fornye arbeidet i Frisklivssentralen, samtidig som det gir betydelig høyere kvalitet for deltakere og ansatte. Metoden gir deltakerne motivasjon til endring – samt at det gir kommunen statistikk og informasjon om hva slags endringer og tiltak som kan være egnet i de ulike målgruppene.
«Min Livsstil» svarer på flere av myndighetenes forventninger om nye og innovative løsninger. Primærhelsemeldingen (2014-2015) understreker at utvikling av nye verktøy og digitale løsninger for både personell og brukere i kommunikasjon blir viktige virkemidler for å endre praksis. En digital agenda for Norge (Meld. St. 27 – 2016) sier at en hovedprioritering i IKT-politikken er å sette brukeren i sentrum. Ved å ta utgangspunkt i brukernes behov, kan det offentlige i større grad tilby tjenester som brukerne har nytte av.