Det er utviklet egne skreddersydde versjoner for henholdsvis videregående skoler og for ungdomsskoler. Læring er skolens fremste oppgave. En rekke forskningsprosjekter viser at elever som sover dårlig, har uregelmessige måltidsvaner og inaktiv tilværelse, også har dårligere forutsetninger for å oppnå gode resultater. Flere forskningsprosjekter bekrefter dette:
– Det er en tydelig sammenheng mellom kostholdsvaner (frokost/lunsj) og skoleprestasjoner.
Stea/Torsveit, UIA, 2014
– Det er påvist en sammenheng mellom depressive symptomer, søvnvansker og skolefravær hos ungdom.
RKBU/Folkehelseinstituttet 2014 (Hordaland)
– Det er en signifikant sammenheng mellom livsstilsfaktorene; Mangel på søvn, inaktivitet og tidsbruk over fem timer daglig på TV/spill/data og hvordan dette påvirker depresjon, angst og selvmordstanker.
SEYLY-study 2014: 11 europeiske land, 12.395 tenåringer
– Vi har et megaproblem. Det er veldig uheldig at de unge er så inaktive. Det kommer til å skape helseproblemer på sikt, så dette er vi nødt til å gjøre noe med.
Helsedirektør Bjørn Guldvåg om ungdom og inaktivitet, september 2015
– Nesten 10.000 unge mellom 20 og 30 år går på blodtrykksmedisin. Dette er en økning på 70 % de siste 10 årene. Dette knyttes til dårlig kosthold, mindre fysisk aktivitet, fedme og diabetes. Det viser store sosiale forskjeller, knyttet til utdanning.
Folkehelseinstituttet juli 2015
«Min Livsstil – Helse og livsmestring» er følgelig et viktig verktøy for å påvirke forutsetningene for god læring. Å skape bevissthet hos elevene om egne valg og motivere til små og store endringer er en viktig del av metoden. Skolen følger dette opp i undervisning og kompetansemål i fag som naturfag, gym og mat & helse. Metoden er veldig relevant i forbindelse med fagfornyelsen om Folkehelse og Livsmestring. På ungdomsskolen kan helsesykepleier bruke metoden som et dialogverktøy i helsesamtaler. I videregående skole kobles den gjerne også til elevsamtalen med kontaktlærer. «Denne metoden er som en gave til meg som naturfaglærer», uttaler en engasjert lærer.
«Dette var kjempebra. Vi kan følge det opp i eksempelvis gymnastikktimer, mat og helse, samfunnskunnskap og naturfag».
Lærer ungdomsskole, Østfold
«Dette var veldig greit og lett å forstå. Kan vi få ta testen flere ganger»?
Elev ved videregående skole.
«Vi er en helsefremmende skole og ønsker å bidra til at elevene på en enkel lettfattelig måte kan bli oppmerksom på sider ved sin livsstil de bør rette på og jobbe med. «Min Livsstil» er et godt utgangspunkt for samtale med kontaktlærer og helsesøster».
Lærer i Videregående Skole i Østfold.
«Det krevde overraskende få administrative ressurser for å få til en god gjennomføring».
Rektor ungdomsskole, Stavanger
«Helsesamtalene med elever på 8. trinnet går betydelig enklere etter at de har gjort sin egen kartlegging».
Helsesykepleier, Lillestrøm kommune