Frisklivssentraler er i dag etablert i en stor del av norske kommuner. Det har vært utfordrende for kommunene å ha et enkelt, oppdatert og kostnadseffektivt e-helse verktøy for livsstilskartlegging som motiverer deltakerne til endring. «Min Livsstil – Kommune» dekker dette behovet på en svært god måte. Deltakeren får gjennom Frisklivssentralen tilgang til en individuell kartlegging av egne livsstils og levevaner. Detaljer om konseptet og hvordan den enkelte kommune kan skreddersy sin kartlegging, leser du om her. Les også mer om kommunenes erfaringer under referanser.
Deltakeren kan gjennomføre kartleggingen sammen med en Frisklivsrådgiver, på et kontor/venterom eller gjøre den i sitt eget hjem. Frisklivsrådgiveren kan i forkant av en MI-samtale gå inn i systemet og se på deltakerens rapport. Det er dermed spart betydelig med tid som i stedet kan brukes til veiledning. Når deltakeren gjør kartleggingen flere ganger, vil han/hun få se sine endringer og forbedringer i lys av resultatene fra forrige test.
Hvis kommunen/Frisklivssentralen gjennomfører en intervensjon i en gruppe, eksempelvis røykeslutt/bra-mat/mestringsgruppe, kan verktøyet generere statistikk som viser endringer for gruppen som helhet etter to eller flere kartlegginger.
Hvis du vil vite mer om konseptet og få tilgang til demo-tester, kontakt oss.